Menu

Surfanje na valovih

Kaj je surfanje?

Surfanje na valovihPod besedo surfanje si večina ljudi predstavlja vožnjo po valovih, v kratkih kopalkah, le z desko in brez jadra. Temu dejansko ni tako. Surfanje lahko definiramo kot deskanje a valovih s pomočjo surf deske in brez uporabe jadra, zgolj z močjo rok. Rekli bi lahko tudi, da je surfanje vodni šport, pri katerem se za premikanje izkorišča energija, ki se sprošča pri lomljenju valov. Takrat nastane tudi pena, po kateri je šport dejansko dobil ime. Najpogosteje se surfanje povezuje z deskanjem na valovih, pri čemer se za surfanje uporablja deska.
Ta šport je poznan že dlje časa. Izhaja iz zahodne Polinezije, kjer se je pojavil kmalu po začetku našega štetja. Prvi surferji so bili ribiči, ki so jezdenje valov iz dela prelevili v razvedrilo. Od tam naprej se je razširil na Havaje in dalje po celem svetu. Konec 90 let prejšnjega stoletja pa je prišel tudi v Slovenijo. Pri nas je možno sicer le surfanje z jadrom, saj nimamo velikih in divjih valov, kot so  Atlantskem in Tihem oceanu.

Oprema

Za surfanje potrebujemo:

  • Surf desko: surfi se med seboj razlikujejo po velikosti in po obliki. Kakšen surf je najbolj primeren je torej odvisno od velikosti valov in potreb surfarja. Popolnega surfa ni, saj ima vsak posameznik različne potrebe in zahteve, kljub temu pa lahko zadevo poenostavimo. Večje in težje osebe potrebujejo večje, širše in debelejše surfe. Večji kot so valovi, večji surf potrebujemo. Začetniki potrebujejo daljše, debelejše in širše surfe, saj so le-ti bolj stabilni.

Poznamo več vrst surfov:Surfi

- standardni shortboard (kratki surf) / Thruster: ima tri smernike in je najbolj prilubljen tip surfa. Po velikosti se gibljejo od 1,5 do 2,1 metra. Za osebe s povprečnimi merami in sposobnosti je najbolj primeren surf velikosti približno 2 metra.
- gun: oblikovan je posebej za surfanje po velikih valovih, nad 4 metre. Ponavadi so dolgi 3 metre, ožji ter debelejši. Primerni so torej za surfanje po Havajih, v Mehiki in Kaliforniji. Zaradi svoje oblike torej omogočajo hitrejše in lažje lovljenje valov, večji nadzor pri vstajanju na val ter večje hitrosti.
- longboards: gre za predhodnike kratkih surfov, prav tako pa so močno poskrbeli za populirazacijo tega športa. Zelo popularni so tudi danes, posebej med starejšo populacijo. Zaradi njihove velikosti je z njimi lažje veslati, so pa težje obvladljivi.
- mini – mal/Mini Malibu: gre za pomanjšano različico longboarda. Ponavadi ima okrogel in širok nos ter širok rep. Ponavadi so veliki med 2,1 in 2,5 metra. Idealni so za začetnike, prav tako pa so primerni tudi za izkušene surferje.
- kneeboards: gre za zelo kratek (1,5 metra) in širok surf
- bodyboards: gre za izredno kratek surf (približno 1 meter). Namenjen je za vožnjo po valovih v ležečem položaju ali na enel kolenu (drop-knee). Idealni so za začetnike, za mlajšo populacijo.
Ko se odločamo za nakup surfa, moramo upoštevati nivo znanja in velikost ter težo surferja, velikost in vrsto valov, po katerih surfer namerava surfati in pa surfarski osebni stil. Ni surfa, ki bi deloval v vseh valovih, v vseh pogojih ter za vse surfarje. Ravno zato obstaja toliko različnih vrst le-teh.
Torej, če povzamemo – daljši, bolj ravni surfi so boljši za hitrejše surfanje in večje valove. Bolj zaobljeni surfi so počasnejši pri surfanju naravnost, so pa zato bolj okretni. Daljši kot je surf, lažji je za veslanje, bolje drsi na površini vode in lažje pridemo okoli sekcij. Kljub temu pa je z njim težje manevrirati, kot s kratkim surfom. Širši kot je surf, bolj je stabilen in primeren za začetnike ter za surfanje v slabih razmerah. Prav tako je pomembna njegova najširša točka – surfi, namenjeni za veliko valove, imajo to točko bolj naprej, saj jih to naredi hitrejše, zaradi tega pa niso tako porimerni za manevriranje. Majhnu surfi imajo najširšo točko ponavadi pomaknjeno nekoliko bolj nazaj, kar jim da večjo možnost manevriranja.

  • Neopren: Večina neoprenov je izdelanih kot kombinacija neoprenov različnih debelin – največkrat 3 ali 4 mm za noge in telo ter 2 mm za roke. Neopren ohranja surferja Neoprentoplega in mu omogoča neovirano gibanje ter prožnost. Da se neopren telesu kar najbolje prilagaja, je sestavljen iz različnih slojev. Le-ti so med seboj sešiti, šivi pa so največkrat še lepljeni (predvsem pri kakovostnejših izdelkih), kar pripomore k še boljšemu ohranjanju toplote.
  • Vrvico (leash): Le-ta mora biti zavezana okoli gležnja, da surfer v primeru padca ne izgubi surfa. Večina leashev je narejenih iz poliuretana, blago raztegljive in močne plastike. Ne more se zlomiti, a se ob večji sili oziroma stiku z ostrim predmetom lahko strga. Zaradi udobja je leash pri delu, ki pride v stik s telesom, oblazinjen z neoprenom. Dolžino leasha določa dolžina deske – od približno 2 metra za krajše deske do 3 metre za daljše. Daljši leashi se uporabljajo tudi za večje valove.
  • Vosek (vax) za desko: je izrednega pomena, saj zmanjšuje število zdrsov z gladkih desk ali jih celo prepreči. Voski so odporni na vodo in povzročijo, da le-ta spolzi z njih. Pri višjih temperaturah in izpostavljenosti soncu se začne topiti in ga je potrebno vedno znova nanašati. Potrebo po voskanju lahko omejimo z gumijasto plastjo (deckgrip), ki jo prilepimo na desko. Je precej dražja od voska, vendar je življenjska doba lahko zelo dolga. Najbolje je uporabljati kombinacijo deckgripa ter voska.
  • Blazinice proti zdrsavanju (deckgrip)
  • Plavuti
  • Čelada: Največkrat lahko uporabimo kar kajakaško čelado, obstajajo pa tudi čelade namenjene posebej za surfanje.
  • Zaščitna majica (Lycra): Uporablja se kot podloga neoprenu, da prepreči odgrnine na vratu in rokah ali pa le za zaščito proti škodljivim učinkom sončne svetlobe. Njihova uporaba je zelo priporočljiva.
  • Zaščita špice surfa (Nose guard): Gre za še enega izmed varnostnih pripomočkov. Namenjen je deskam s špičastimi nosovi. Narejen je iz poltrde plastike in varuje surfarja in druge v vodi pred srečanjem z nevarnim špičastim nosom surfa.
  • VestRešilni jopič: Poznamo dve vrsti – mehkega (pol-napihljivega) in trdega (polno napihljivega). Polno napihljivi niso primerni za surfanje, saj otežijo ležanje na deski in delanje.

Komentiraj

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja